Bianka Rolando – Uniwersytet Artystyczny

298-bianka-rolando-uniwersytet-artystycznyUR. 1979

Tkwie tu nieruchoma, bym mogła byc uchwycona. Artysta złapie mnie, mój zapach, ma temperature, tylko na chwile. (…) Pomiedzy kolor kremowy aczerwonawa szarosc nakładamy błekitno szare odcienie postaci, mieszajac je zbłekitami (ultramaryna, ftalem, kobaltem), zbiela izniewielka iloscia zieleni dajacej jasne smugi lub odrobina czerni wszarawych strefach. To zróznicowanie tonów pomaga wmodelowaniu iustalaniu podstawowych brył tworzacych układ ciała. Trzeba uchwycic bryły za pomoca szarawych odcieni. Ciało rozszarpane przez układ współrzednych profesjonalnych nazw kolorów wsklepie zmateriałami plastycznymi. Jak rysowac, jak malowac, jak patrzec zpozadaniem wweekend. Tysiace sliniacych sie amatorów ze slicznie sliskimi pedzelkami.

Rozmówki włoskie

Włoskie korzenie, bogata osobowosc oraz niewatpliwy talent artystyczny, kształcony na poznańskiej Akademii Sztuk Pieknych, złozyły sie na interesujacy debiut literacki Bianki Rolando – zbiór opowiadan Rozmówki włoskie (2007) – uhonorowany wroku 2009 Medalem Młodej Sztuki. Punktem wyjscia swych narracji autorka uczyniła klasyczne dzieła malarzy sródziemnomorskich, takich jak da Vinci, Caravaggio, Tycjan, Mantegna czy Massacio. Czarno-białe zdjecia ich malowideł, ilustrujace teksty Rolando, sasiaduja zjej grafi kami offsetowymi, których baze stanowiły fotografi e, nierzadko obskurnych, miejsc iobiektów we Włoszech – zestawienie tych dwóch, kontrastujących ze soba, typów obrazów odnajduje swój sens wzaproponowanych przez pisarke interpretacjach. Rolando, unikajac wielokrotnie powielanych whistorii sztuki odczytan,oryginalnie i intrygujaco uwspółcześnia tematypodjete przez mistrzów malarstwa, niekiedy wtym celu oddaje głos sportretowanym postaciom. Dziełasztukistaja sie zatem inspiracja do nowego spojrzenia na swiat, ajednoczesnie współczesnosc zostaje niejako oswojona dzieki osadzeniu jej wklasyce. Jeden zrecenzentów trafnie zauwazył, iz Rozmówki włoskie „wypełnia duch radosnej, konstruktywnej profanacji”. Kolejny utwór Bianki Rolando – poemat Białaksiazka – pozytywnie przyjety przez krytyke, został odznaczony Nagroda im. Kazimiery Iłłakowiczówny jako najlepszy debiut poetycki 2009 roku. Stanowi on kolejna whistorii literatury próbe zmierzenia sie ztematem zaswiatów, których istnienie autorka przyjmuje za aksjomat. Drogi jej rozwazan krzyzuja sie niejednokrotnie zrefl eksjami wielkiego włoskiego „antenata” – Dantego Alighieri, jednak jak pisze sama poetka: „Dantejski podział swiatów to tylko wyjsciowa intuicja, nic poza tym”. Otwartosc iinterpretacyjna elastycznosc Białej ksiazki pozwala na jej rozmaite odczytania – od teologicznych imetafi zycznych poprzez poststrukturalne, az po groteskowe, nie proponujac odbiorcom jednoznacznych czy ostatecznych wniosków, co podkreslone zostało równiez wrecenzji wydawniczej tego utworu: „Biała ksiazka to przedstawienie zaswiatów absolutnie rewolucyjne. […] Postaci, które sa bolesnie realistycznymi bohaterami ksiazki wyspiewuja piesni omiłosci, omiłosierdziu, oswietosci, ale iopotepieniu. To doskonała analiza przeróznych archetypów zachowan ludzkich pisanych wpierwszej osobie liczby pojedynczej. Znajdziemy tu cały wachlarz historii odbijajacych sie, okreslajacych sie wobec smierci, Boga. Ksiazka nie jest traktatem moralnym, lecz metafi zycznym. Dzieki temu autorka pozostawia nas wolnymi od ocen wobec innych”. Na kolejny poemat Bianki Rolando Modrzewiowe korony z2010 r. – tym razem ocharakterze bardziej egzystencjalnym niz metafi zycznym, jak zaznaczaautorka – złozyły sie cztery czesci: Skolion, Check in blanco, Tartaki iAppendix, co symbolizowac ma cztery strony swiata oraz cztery postaci wystepujace wtym utworze. Wielosc płaszczyzn znaczeniowych oraz głosów, które pojawiaja sie wtym dziele, Rolando komentuje słowami: „Bardzo mi zalezy, by czytajacy przedzierał sie przez zasadzona przeze mnie wielosc, moze nawet dostał jakas gałazka po buzi czy po oczach. Zagubienie sie wlesie to chyba naturalna sprawa, tylko taka wyprawa daje ostatecznie radosc isatysfakcje. Wyprawa wnocny, modrzewiowy las to nie spacerek po trawiastym chodniczku zmetra”. Bianka Rolando – nazywana „anarchomistyczka”, gdyz wswojej pracy wsposób ciekawy, nowatorski iłamiacy stereotypy mierzy sie ztym, co metafi zyczne iduchowe – to artystka wszechstronna. Ztego powodu okreslana jest włoskim mianem uomo universale. Wswoich poszukiwaniach twórczych odwoływała sie do architektury, performance’u, literatury, grafi – ki, malarstwa, fotografi i iinnych sztuk wizualnych. Obecnie wswojej pracy skupia sie przede wszystkim na dwóch głównych kanałach wypowiedzi twórczej, którymi sa dla niej jezyk oraz rysunek („anty-ilustracyjny”, jak podkresla Bianka Rolando). Jej działalnosc mozna uznac za doskonała egzemplifi kacje łaczenia róznych mediów wjeden unikalny jezyk wypowiedzi artystycznej. Rolando jest autorka wielu instalacji artystycznych, jej wystawy prezentowane były nie tylko wPolsce (głównie wPoznaniu iwWarszawie), ale takze za granica (m.in. wLondynie oraz Dortmundzie). Była stypendystka programu „PRORA All Inclusive” Akademii Sztuk Pięknych wHamburgu (2005) oraz głównego stypendium artystycznego Banku Zachodniego WBK, w2008 roku odbyła rezydencje artystyczna wAustrii zaproponowana jej przez Fundacje DachsteinCult, aktualnie związana jest zwarszawska Galeria LETO.

Małgorzata Cieliczko

no images were found


Uniwersytet Artystyczny 

Budynek, wktórym kształcono i ukierunkowano talent artystyczny Bianki Rolando, nie zawsze był przybytkiem sztuk. Ten okazały trzypietrowy gmach zbudowano wlatach 1837–1840, według projektu Augusta Sollera, jako siedzibę polskiego Ziemstwa Kredytowego (Landschafty). Powołanie w1821 r. tej instytucji wiazało sie ztzw. bajonskimi sumami. Tak nazwano bowiem obciazenia nałożone po rozbiorach na polskie majątki przez rzad pruski, przejęte następnie przez Napoleona – na mocy porozumienia wBayonne cesarz przekazał owe wierzytelnosci (utworzonemu przez siebie) Księstwo Warszawskiemu, które wzamian zobowiązane było wypłacic mu az 20 mln franków, czyli własnie owe sumy bajonskie. Egzekwowanie tych wierzytelnosci prowadziło do bankructw polskichwłaścicieli iprzejmowania ich ziemi przez niemieckich osadników. Ziemstwo Kredytowe zrzeszało głównie polskich posesjonatów, ajego działalnosc polegała na organizowaniu długoterminowego kredytu opartego na wydawanych listach zastawnych, co umozliwiało zachowanie polskiego stanu posiadania. Poznanski Uniwersytet Artystyczny, którego siedziba znajduje sie wbudynku dawnego Ziemstwa, swoje tradycje wywodzi zpowstałej w1919 r. Szkoły Sztuk Zdobniczych, dajacej swoim absolwentom wykształcenie praktyczne orazuprawnienia maturalne. W1921 r. została ona upaństwowiona, od 1938 r. prowadziła edukacje artystyczna wramach dwuletniej szkoły sredniej itrzyletnich studiów wyższych jako Panstwowy Instytut Sztuki. Po wojnie instytut podzielono na Panstwowe Liceum Sztuk Plastycznych i Państwowa Wyższa Szkole Sztuk Plastycznych, której studenci uczyli sie wrozrzuconych po całym miescie placówkach. W1952 r. przyznano uczelni, wypalony wczasie wojny, budynek uzbiegu ul. 23 Lutego iAl. Marcinkowskiego, który odbudowano wlatach 1956–1959 na podstawie znacznie uproszczonego projektu Jana Wecławskiego. W1996 r. uczelnia ta nazwana została Akademia Sztuk Pięknych, od 7 lipca 2010 r. funkcjonuje jako Uniwersytet Artystyczny.

Paweł Cieliczko

One thought on “Bianka Rolando – Uniwersytet Artystyczny

  1. Dziękuję serdecznie za wpis, ale nie jestem i nie byłam zatrudniona na Uniwersytecie Artystycznym.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *